Wat is natuurgeneeskunde?

Natuurgeneeskunde is een natuurlijke geneeswijze. Hierbij wordt het van nature aanwezige zelfgenezende vermogen van het eigen lichaam geprikkeld om genezing te bewerkstelligen. Meestal herstellen mensen dankzij hun zelfgenezend vermogen vanzelf van een ziekte. Denk maar aan een buikgriep, een verkoudheid, wondjes en dergelijke. Soms ontstaat er in het lichaam echter een verstoord evenwicht, waardoor een ziekte, pijn of andere klacht kan ontstaan of te lang kan aanhouden die niet vanzelf over gaat. Op die momenten is het zelfgenezend vermogen niet toereikend en kan het ondersteund worden door de natuurgeneeskunde. Soms kan een preventieve behandeling voorkomen dat een verstoord evenwicht uitmondt in een ziekte.

De symptomen van een ziekte zijn in de visie van de natuurgeneeskunde een nuttige reactie van het lichaam op een verstoring van het inwendige evenwicht. Die symptomen (pijn, koorts, vermoeidheid, jeuk, etc) zijn dus een signaal dat er ergens iets mis is in het lichaam. Als deze symptomen onderdrukt zouden worden verliest men dus het signaal. Het zou dan kunnen gebeuren dat men te lang door loopt met iets wat op langere termijn onomkeerbare schade aan het lichaam zou kunnen toebrengen.

De middelen die gebruikt worden in de natuurgeneeskunde om het zelfgenezend vermogen te ondersteunen zijn natuurlijk,  ze mogen het lichaam niet schaden en mogen niet verslavend zijn. Die middelen kunnen bijvoorbeeld kruiden zijn; voedingssupplementen, voedingsadviezen, massagetherapie, acupunctuur, moxa of cupping, warmte-en/of koude behandelingen, compressen, etherische oliën, baden etc.

Lichaam en Geest zijn wat betreft de natuurgeneeskundige samen een. Daarnaast is een mens verbonden met zijn omgeving. Er wordt tijdens een natuurgeneeskundige behandeling altijd gekeken naar de mens in zijn geheel. Er wordt dus een uitgebreide intake gedaan, waarbij gevraagd wordt naar alle mogelijke aspekten van die mens. Lichamelijke-, emotionele-, sociale-, maatschappelijke- en relationele aspekten. Er wordt gekeken naar ziektegeschiedenis, familieziekten, voedingspatronen, leefwijze, stressfactoren en beweging.

Ieder mens is uniek. Daarom kan een ziekte bij de een heel anders verlopen of tot uiting komen dan bij de ander. Er is dus een individuele behandeling nodig .

De natuurgeneeskundige zal de cliënt begeleiden in het proces van zelfgenezing. Hij/zij zal de cliënt bijstaan met de informatie en de middelen/methoden in die hiervoor nodig zijn. Het is echter wel belangrijk dat de cliënt zelf de verantwoordelijkheid voor zijn gezondheid draagt,  gemotiveerd is en bereid tot zelfwerkzaamheid.

Natuurgeneeskunde sluit de officiële reguliere geneeskunde niet uit.

Bij vermoeden van ernstige aandoeningen wordt terugverwezen naar de eigen huisarts.

Natuurpraktijk Vellir & Zoutkamer Overloon

Holthesedijk 6

5825JG Overloon

Email: Info@natuurpraktijkvellir.nl